fbpx

Welkom

Welkom bij SPEND! Hieronder lees je alle belangrijke informatie met betrekking tot je boekhouding. Klik op een onderwerp om hier meer over te lezen. 

Vrijwel alle kosten die je maakt voor je bedrijf of het doen van ZZP werk mogen wij aftrekken waardoor je minder belasting betaalt. Een aantal voorbeelden van bedrijfskosten:

  • Inschrijving bij de KVK
  • Dingen die noodzakelijk zijn voor je werk (check bankafschriften)
  • Telefoon (toestel, abonnement en accessoires)
  • Gebruik je 1 telefoon zowel zakelijk als privé, dan zijn de kosten gedeeltelijk aftrekbaar. Maak een schatting van het percentage privé gebruik, en geef die aan ons door. 
  • Kantoorartikelen (laptop, printer, pennen enz)
  • Kantoorinrichting (bureau, stoel, kast)
  • Alleen als je voldoet aan 2 van de 4 eisen:
  •    – Je huurt de werkruimte los van je woning
  •    – Je werkruimte heeft een eigen deur naar buiten
  •    – Je werkruimte heeft eigen sanitair
  •    – Je werkruimte heeft een eigen energiemeter 
  • Eten en drinken (Horeca lunch, diner, supermarkt) Alleen tijdens zakelijke meeting. Zet in gekko de voor- en achternaam en onderbouwing waarom het zakelijk was. 
  • E-com (inkoop, website, shopify, ads, invoerrechten, fiverr)

De kosten moeten van jouw bankrekening zijn afgeschreven en je moet het bonnetje/factuur bewaren. Gaat het om een factuur? Dan moet jouw (bedrijfs)naam en bedrijfsadres op de factuur staan. Dit is het adres dat je hebt opgegeven bij de KVK. 

Heeft iemand anders voorgeschoten of heb je cash betaald? Dan is het niet aftrekbaar!

Het is wettelijk verplicht om alle bankafschriften van zakelijke transacties minimaal 7 jaar te bewaren. Het is daarom slim om hier een aparte bankrekening te openen. Dit helpt bij het terug vinden van afschriften en overzicht houden. Dit mag een “zakelijke rekening” zijn, maar dat hoeft niet. Het mag ook een gewone bankrekening zijn. Dat is vaak goedkoper.

Alle bonnetjes en facturen van je kosten en inkomsten upload je in GEKKO. Let bij het uploaden van kosten op de volgende dingen:

  • Neem alle informatie goed over van de bon: datum, bedrag en BTW
  • Staat er geen BTW op de bon? Vink dan “vrijgesteld van BTW” aan
  • Voeg een omschrijving toe van wat je hebt gekocht in 1-3 woorden
  • Selecteer een passende kostensoort

Meer uitleg over GEKKO vind je hier

 

Voor het doen van je boekhouding is GEKKO premium niet noodzakelijk. Als je de extra functionaliteiten zelf fijn vind, dan kun je hier voor kiezen. Maar de gratis versie is voor ons voldoende.

Ga je werken voor een buitenlandse opdrachtgever, of verkoop je producten aan een buitenlandse klant? Laat dat dan aan ons weten. Hiervoor gelden vaak extra voorwaarden en regels.

Heb jij gekozen voor het SPEND PLUS pakket? Dan doen wij jouw facturatie. Dit is geen onderdeel van het SPEND BASIC pakket.

Als je het SPEND PLUS pakket hebt, dan kunnen we je facturatie op 2 manieren voor je doen:

  • 1) Je opdrachtgever maakt jouw facturen
  • Als je facturen worden gemaakt door je opdrachtgever, dan kunnen wij die voor je verwerken in Gekko. Je kunt de facturen naar ons sturen via e-mail of WhatsApp. We kunnen je helpen om in te stellen dat de facturen van je opdrachtgever automatisch naar ons worden doorgestuurd. Je hebt hier dan zelf helemaal geen omkijken meer naar.
  • 2) Wij maken jouw facturen
  • Als je wilt dat wij namens jou facturen maken, geef dan alle noodzakelijke informatie aan ons door. Is er bijvoorbeeld een standaard moment waarop de facturen gemaakt moeten worden? Of stuur je ons steeds een berichtje als het tijd is om te factureren?

En is er een vaste plek waar wij het factuurbedrag kunnen vinden? Zoals in gekko of het systeem van je opdrachtgever? Of stuur je ons het bedrag liever steeds via WhatsApp.

Reiskosten zijn vaak aftrekbaar. Let daarbij op de volgende dingen: 

  • Vervoer
  • Reis je vaak zakelijk met het OV? Vraag dan een gratis NS businesscard aan! Je krijgt dan 1x per maand een factuur, in plaatst van dat je alle losse treinkaartjes moet bewaren. Gebruik de businesscard alleen zakelijk, zodat je achteraf niet hoeft uit te zoeken wat zakelijk was en wat privé.
  • Auto
  • Gebruik je je auto wel eens zakelijk? Dan zijn kosten aftrekbaar, onder strikte voorwaarden. Je kunt bijvoorbeeld kiezen of je de auto op de zaak zet of privé laat staan. Afhankelijk van je keuze moet je bonnetjes bewaren of juist kilometers bijhouden, of zelfs allebei. Wij kunnen je helpen bij de keuze en vertellen wat je precies moet bijhouden. Vul daarvoor deze vragenlijst in.
  • Scooter, fiets, lopend, studenten OV
  • Ook voor eigen vervoer mag je kosten aftrekken. Je moet dan een kilometeradministratie bijhouden. Per zakelijke kilometer mag €0,23 aan zakelijke kosten worden afgetrokken. Stel dat je 30% betasting betaalt, levert dit je dus €0,07 (0,23 x 30%) belastingvoordeel op per kilometer. 

Wij doen 4 BTW aangiftes per jaar: in januari, april, juli en oktober. In die maanden moet je ook betalen aan de belastingdienst. In de BTW aangifte verwerken wij de inkomsten en kosten van de 3 maanden daarvoor. In de aangifte die wij bijvoorbeeld in april doen, staan je verdiensten van januari, februari en maart. 

Wij hebben voldoende tijd nodig om je aangifte te doen. Zorg daarom dat op de 7e dag van de aangifte maand al je inkomsten en kosten goed in gekko staan. Ben je te laat? dan rekenen wij extra kosten.

Als je je bonnetjes direct in gekko zet, kun je het niet vergeten. Hiermee kun je ook korting op de boekhoudkosten verdienen. Als je gekko een kwartaal lang up-to-date houdt, dan krijg je het kwartaal daarna 10% korting op het basis boekhoudpakket. Jouw Gekko is up-to-date wanneer al jouw inkomsten en kosten steeds binnen 2 weken na de factuurdatum in Gekko geüpload zijn.

Je aangifte inkomstenbelasting doen wij in maart. In februari sturen wij je een vragenlijst hiervoor. Vul deze in vóór 1 maart. De inkomstenbelasting hoef je pas rond mei te betalen. 

Er zijn twee soorten belasting: BTW en inkomstenbelasting. 

Voor elke €100 die jij verdient krijg je €121 uitbetaald. Die €21 is BTW die je aan de belastingdienst moet terugbetalen. Zet dit geld dus altijd elke maand apart. 

Van de €100 die overblijft moet je ook inkomstenbelasting betalen. Hoeveel dat is, is afhankelijk van hoeveel je verdient in een jaar. 

Als je ons laat weten hoeveel jij verwacht te zullen verdienen, dan kunnen wij voor je uitrekenen hoeveel inkomstenbelasting je apart moet houden.

Wees slim en zet het belastinggeld op een spaarrekening met een hoge rente. Zo heb je nog iets aan het geld dat staat te wachten.

Via onze partner Raisin checken wij de spaarrekening met de hoogste rente van Europa. Via deze link kun je een gratis spaarrekening aanvragen. Je krijgt dan ongeveer 3x zo veel rente als bij de bekende banken zoals ING, Rabo, ANB of Bunq. Meldt je je aan via onze link? Dan krijg je zelfs €50 welkomstbonus. 

De belastingdienst geeft veel belastingvoordelen aan ondernemers, maar niet iedereen met een KVK inschrijving is ondernemer.

Je moet voldoen aan deze eisen:

  • Werk voor 3 opdrachtgevers of meer per jaar
  • Werk maximaal 70% van de tijd voor dezefde opdrachtgever
  • Maak meer dan 5.000 omzet per jaar
  • Streef er naar om voort te blijven bestaan
  • Neem ondernemers risico
  • Werk voldoende zelfstandig van je opdrachtgever

Wil je nog meer belastingvoordelen? Zorg dan dat je ook aan het urencriterium voldoet. 

De belastingdienst geeft veel belastingvoordelen aan ondernemers die meer dan 1225 uur per jaar werken. Alle uren tellen mee, ook voorbereiding en reistijd. Dit moet je wel kunnen aantonen met een urenadministratie.

Let op: om hier aanspraak op te kunnen maken moet je ook voldoen aan de voorwaarden aan “ondernemerschap”. 

Je kunt je uren makkelijk bijhouden in de GEKKO uren app, maar het mag ook in Excel of de notities van je telefoon als je dat fijner vind werken. Zorg wel dat je de volgende punten bijhoudt:

  • Datum
  • Start tijd
  • Eind tijd
  • Wat ging je doen

In loondienst wordt je automatisch verzekerd voor een hele hoop dingen. Als ZZPer ben je hier zelf verantwoordelijk voor. Je mag zelf kiezen welke verzekering jij nodig vindt en als je een verzekering wilt, dan moet je je daarvoor zelf aanmelden. Welke verzekeringen voor jou verstandig zijn, is afhankelijk van jouw situatie. Wij mogen je hier geen advies over geven. Wel kunnen wij je vertellen wat de meest voorkomende verzekeringen zijn:

Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV)
Met deze verzekering krijg je een uitkering als je door ziekte of een ongeluk niet meer kunt werken. Zo heb je toch een inkomen om je rekeningen en boodschappen te betalen. Dit is belangrijk omdat je als ZZPer geen recht hebt op de uitkeringen die mensen in loondienst hebben, zoals de WW. De overheid vindt deze verzekering zo belangrijk, dat deze vanaf 2027 verplicht wordt. Nu mag je nog zelf kiezen of je dit wilt of niet.
De kosten van deze verzekering zijn heel erg afhankelijk van de branche waarin je werkt. Om je een globaal beeld te geven kun je denken aan ongeveer €100 tot €300 per maand.

Wil je meer weten over de AOV? Klik dan hier.

Aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB)
Deze verzekering beschermt je tegen de kosten wanneer je per ongeluk schade veroorzaakt aan spullen van anderen of als iemand door jou gewond raakt. Stel je voor dat je bij een klant thuis werkt en per ongeluk iets duurs omstoot, of dat iemand struikelt over je gereedschap en naar het ziekenhuis moet. De AVB verzekering betaalt dit soort kosten.
Een AVB verzekering kost ongeveer €10 tot €50 per maand, afhankelijk van wat voor werk je doet. Er bestaat trouwens ook een particuliere aansprakelijkheidsverzekering. Die is een stuk goedkoper, maar deze vergoed alleen schade die buiten je werk om is gemaakt.

Wil je meer weten over de AVB? Klik dan hier. 

Beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV)
Deze verzekering beschermt je als iemand kosten moet maken doordat jij je werk niet goed hebt gedaan. Bijvoorbeeld als je een verkeerd advies geeft waardoor een klant verlies lijdt, of een fout in een ontwerp die kostbare hersteltijd met zich meebrengt. Zonder BAV zou je die schade zelf moeten betalen. Een BAV kost ongeveer tussen de €20 en €100 per maand.

Wil je meer weten over de BAV? Klik dan hier. 

Als je een verzekering afsluit via de link op deze pagina, dan krijgen wij een kleine commissie

Als ZZP’er ga je hopelijk meer verdienen dan je tot nu toe deed. Hou er dan rekening mee dat je misschien geen recht meer hebt op zorgtoeslag.

Verdien je tussen de 28.000 en 39.719 in een jaar? Dan heb je recht op een lager bedrag dan je gewend bent.

Verdien je meer dan 39.719 in een jaar? Dan heb je helemaal geen recht meer.  

De toeslag moet je zelf uitzetten. Dat kan op hier.

Als je nu meer zorgtoeslag krijgt dan waar je recht op hebt, dan moet je dat terugbetalen aan het eind van het jaar. 


Maak je ook gebruik van andere toeslagen? Bereken dan hier op hoeveel toeslag je recht hebt.

Je hebt bij ons een abonnement afgesloten. Het maakt dus niet uit of je heel veel hulp nodig hebt, of heel weinig: je betaalt altijd even veel.

Het abonnement loopt automatisch door totdat jij dit opzegt via dit formulier.

Het abonnement loopt per kwartaal. Geef je opzegging dus door vóórdat het nieuwe kwartaal begint! 

Als je halverwege een kwartaal opzegt, doen wij geen aangifte meer, maar moet wel een deel van de boekhoudkosten betaald worden. 

Ben je tevreden over onze diensten? Raad ons dan aan bij je collega’s en vrienden! Dan krijg je korting op de boekhoudkosten. 

Als iemand zich via jou bij ons aanmeldt, dan krijg jij elke maand 10% korting op je basispakket. Als je dus 10 nieuwe klanten aanbrengt, dan doen wij jouw boekhouding gratis. 

(Aanvullende voorwaarden van toepassing; zie overeenkomst)

Ga je ergens anders werken, verhuizen, of heb je een nieuwe bankrekening? Laat het ons weten! Probeer ons van alle veranderingen op de hoogte te houden. 

Krijg je een brief van de belastingdienst? Stuur een foto naar ons door. Dan weten wij wat er speelt, en kunnen we je eventueel helpen.