Gekko

GEKKO is een online programma waarin wij je administratie bijhouden. Hierin lever je alle documenten voor de boekhouding aan, van facturen en kosten tot uren en kilometers. De basis functionaliteiten van GEKKO zijn gratis. Als je alles uit GEKKO wilt halen, krijgt je via deze link 33% korting op GEKKO Premium.

Heb je al GEKKO, maar kom je er niet helemaal uit? Klik op één van onderstaande onderwerpen voor uitleg.

Facturen toevoegen

Wanneer je geld verdient, stuur je een factuur naar je opdrachtgever. Deze moet je in GEKKO zetten.

In GEKKO kun jij je facturen zelf maken. Deze worden dan automatisch verstuurd en verwerkt in je administratie.

Soms hoef je geen factuur te maken. Sommige opdrachtgevers maken bijvoorbeeld de factuur voor jou. Of wanneer je zelf via een ander systeem al een factuur hebt gemaakt. Je hoeft de factuur dan alleen te uploaden in GEKKO.

 Nieuwe factuur maken

Het maken van een nieuwe factuur kan via de website of GEKKO facturatie app.

Via de website

    • Stap 1: Log in op GEKKO

    • Stap 2: Controleer of je al jouw bedrijfsgegevens hebt ingevuld ( ? )

    • Stap 3: Controleer of je alle gegevens van je opdrachtgever hebt ingevuld ( ? )

    • Stap 4: Klik op “Facturen” (Boven in)

    • Stap 5: Klik op “+ nieuw” (rechtsboven)

    • Stap 6: Selecteer de opdrachtgever waarvoor je de factuur maakt ( ? )

    • Stap 7: Klik op “Maak nieuwe factuur”

    • Stap 8: Benoem in de omschrijving de soort werkzaamheden/product die je hebt uitgevoerd/verkocht en de periode waarin je dat hebt gedaan. 

    • Stap 9: Vul het bedrag in dat je wilt factureren.

    • Stap 10: Herhaal stap 7 en 8 voor de verschillende dingen die op de factuur moeten komen

    • Stap 11: Controleer of je factuur voldoet aan alles eisen ( ? )

    • Stap 12: Klik op “factuur opslaan & verzenden” (Onderaan)

    • Stap 13: Klik op “Verstuur factuur” (Onderaan)

Via de app

    • Stap 2: Controleer of je al jouw bedrijfsgegevens hebt ingevuld ( ? )

    • Stap 3: Controleer of je alle gegevens van je opdrachtgever hebt ingevuld ( ? )

    • Stap 4: Klik op het + teken

    • Stap 5: Selecteer de opdrachtgever waarvoor je de factuur maakt ( ? )

    • Stap 6: Benoem in de omschrijving de soort werkzaamheden/product die je hebt uitgevoerd/verkocht en de periode waarin je dat hebt gedaan.

    • Stap 7: Vul het bedrag in dat je wilt factureren.

    • Stap 8: Klik op het groene opslaan teken naast het bedrag

    • Stap 9: Herhaal stap 6 en 7 voor de verschillende dingen die op de factuur moeten komen

    • Stap 10: Controleer of je factuur voldoet aan alles eisen ( ? )

    • Stap 11: Klik verder en klik op “opslaan en versturen”
 

  •  

Bestaande factuur uploaden

Heb je een factuur gekregen van een opdrachtgever, of had je die al via een ander systeem gemaakt? Dan wordt hier uitgelegd hoe je die kunt uploaden.

    • Stap 1: Controleer of je factuur voldoet aan alles eisen ( ? )

    • Stap 2: Log in op GEKKO

    • Stap 3: Controleer of je de opdrachtgever al hebt toegevoegd ( ? )

    • Stap 4: Klik op “Facturen” (Boven in)

    • Stap 5: Klik op “+ uploaden” (rechtboven)

    • Stap 6: Vul de volgende gegevens in zoals ze ook op het factuur staan:
        • Factuurnummer

        • Opdrachtgever

        • Factuurdatum

        • Bedrag inclusief BTW

    • Stap 7: Klik op “Kies bestand” en selecteer de factuur die je wilt uploaden

    • Stap 8: klik op “uploaden”

Kosten toevoegen

Het bijhouden van kosten voor je bedrijf kan je veel belasting besparen. Er zijn twee voorwaarden waar de kosten aan moeten voldoen:

    • De kosten moeten van jouw bankrekening zijn afgeschreven

    • Je moet een bonnetje/factuur hebben waar op staat wat je hebt gekocht

Het uploaden van de kosten kan via de website of GEKKO bonnen app.

Via de website

    • Stap 1: Controleer of de kosten voldoen aan de voorwaarden die hierboven staan. ( ? )

    • Stap 2: Log in op GEKKO

    • Stap 3: Ga naar het kopje “kosten”

    • Stap 4: Klik op “nieuw” (rechtsboven)

    • Stap 5: Klik op het witte vlak en kies het PFD bestand dat je wilt uploaden. Of sleep het PDF bestand naar dit witte vlak.

    • Stap 6: Selecteer de datum die op de bon/factuur staat

    • Stap 7: Vul het bedrag inclusief BTW in

    • Stap 8: Vul het BTW bedrag in

    • Stap 9: Geef een omschrijving van de kosten, en waarom het zakelijk is.

    • Stap 10: Selecteer de kostensoort

    • Stap 10: Klik op “opslaan” (Rechts onderaan)

Via de app

    • Stap 1: Controleer of de kosten voldoen aan de voorwaarden die hierboven staan. ( ? )

    • Stap 3: Klik op het plusje en “scan bon” (rechts onder)

    • Stap 4: Neem een foto en klik op het vinkje

    • Stap 5: Selecteer de datum die op de bon/factuur staat

    • Stap 6: Vul het bedrag inclusief BTW in

    • Stap 7: Vul het BTW bedrag in

    • Stap 7: Selecteer de kostensoort

    • Stap 6: Geef een omschrijving van de kosten, en waarom het zakelijk is.

    • Stap 10: Klik op het opslaan teken (rechts onder)
 

Eigen bedrijfsgegevens invullen

Voor je facturen kunt sturen moet je eerst je eigen bedrijfsgegevens invullen in GEKKO. Hier wordt uitgelegd hoe je dit doet.

    • Stap 1: Log in op GEKKO

    • Stap 2: Klik op je eigen bedrijfsnaam. (linksboven)

    • Stap 3: Klik op “instellingen”

    • Stap 4: Klik op “Bedrijfsgegevens” (Rechts)

    • Stap 5: Vul de volgende gegevens in:
        • Naam (bedrijfsnaam!)

        • Adres

        • Postcode

        • Stad

        • E-mail

        • KVK nummer

        • BTW-id (Aanvinken; “zet BTW-id op factuur)

        • Rekeningnummer

    • Stap 6: Klik op “Instellingen opslaan”
 

  •  

Factuur eisen

Er zijn een aantal wettelijke eisen aan een factuur. Hier onder vind je een samenvattend overzicht van wat er op de factuur moet staan.

  • Volledige (bedrijfs)naam van jou en je opdrachtgever (zoals bekend bij de kvk)
  • Je volledige adres en dat van je opdrachtgever
  • Je btw-id
  • Je KVK-nummer
  • Datum waarop de factuur is verstuurd
  • Datum/periode waarop de goederen of diensten zijn geleverd
  • Een factuurnummer (geen dubbelingen, geen nummers overslaan)
  • Omschrijving van de goederen diensten die je hebt geleverd
  • Het bedrag (zowel inclusief als exclusief BTW)
  • Het BTW percentage en BTW bedrag

 

Interesse in de diensten van SPEND?

Neem nu de eerste stap door een telefonische kennismaking in te plannen. Hebben we een klik? Dan kun je je daarna bij ons aanmelden. Na je aanmelding doen we ook nog een 2e telefonisch welkomstgesprek. In dit uitgebreide gesprek geven we je tips en bespreken we een aantal belangrijke zaken. Daarna gaan we voor je aan de slag met je boekhouding en belastingaangiftes.